تصمیم پرزیدنت دانالد ترامپ در شناسایی رسمی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، می توانست خبری خوش برای اسرائیل باشد. اما ازسر تصادف نیست که اسرائیل تنها کشور جهان باشد که پایتخت آن توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته  نشده. وضعیت اورشلیم هنور کانون حساس مذاکرات میان اسرائیل با فلسطینی هاست.

از این چشم انداز، تغییر وضعیت موجود در انفجار آمیز ترین شهر دنیا هدیه ای زهر آلوده به اسرائیلی ها و اعرابی است که در جستجوی صلح بوده اند. درک این اقدام در ارتباط با آنچه ترامپ تمایل و تصمیم به استقرار صلح در خاورمیانه خوانده دشوار است؛ مهمی که به ادعای وی هیچیک از رؤسای جمهور پیشین در کاخ سفید قادر به تحقق آن نبوده اند.

ترامپ مدعی شد که نمی خواسته  دنباله روی بیل کلینتن، جرج دبلیو بوش، و باراک اوباما باشد زیرا هیچیک سیاست آمریکا در قبال اورشلیم را تغییر ندادند. اما خودداری دولت های پیشین در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت نه به واسطه خصومت با اسرائیل و یا همدردی و همگرایی با مسلمانان بوده است. این دولت ها به توصیه شورای امنیت ملی و نهادهای دفاعی اسرائیل عمل کردند که هشدار می دادند تغییر سیاست پیرامون اورشلیم سبب  تخریب روند صلح می شود.

تصمیم رییس جمهور آمریکا در شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، سلاحی در دست گروه های تندرو عرب می شود که از هیچ فرصتی برای نفی چاره دو کشوری به مثابه یک فریب خودداری نکرده  و رهبران مصر و اردن – تنها دو دولتی که اسرائیل را به رسمیت شناخته اند، همراه و همدست دشمنان اسلام تصویر می نمایند.

شادمانی رهبران جناح های راست اسرائیل دیرپا نخواهد بود. بر هم زدن وضعیت موجود در اورشلیم، همسان طرح گسترش شهرک های تازه در کرانه باختری، اسرائیل را بیش از پیش از تنها راه حل ممکن یعنی چاره دو کشوری دور کرده و بر انزوای جهانی اسرائیل  می افزاید.

وای بر کشوری که محتاج پشتیبانی رهبری همچون رییس جمهور فیلیپین، رودریگو دوترته باشد. اگر نخست وزیر ما رهبری مسؤول می بود هرگز سران کشورهای دیگر جهان را به پیروی از آمریکا و فیلیپین فرا نمی خواند. ایشان در عوض می بایست از ترامپ می خواست تا به سمت از سرگیری و پیشرفت گفتگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها، که بخشی از آن شناسایی اورشلیم غربی به عنوان پایتخت اسرائیل و اورشلیم شرقی به عنوان پایتخت فلسطین است گام بردارد.

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اشتراک خبرنامه

اگر به خواندن همسایگان علاقه مندید خبرنامه همسایگان را مشترک شوید تا مقالات را به سرعت پس از انتشار دریافت کنید: