فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران در بازتاب اعتراض اتحادیه صنفی روزنامه نگاران ایرانی، توجه جهانیان را به وضعیت علیرضا رجایی که یک چشم و بخشی از صورت خود را از دست داده، جلب نموده است. رجایی چشم و قسمت راست صورت خود را به واسطه عدم درمان به موقع سرطانی که وی در دوران حبس خود در. فاصله ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به ان مبتلا شده بوداز دست داده است.

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران به نحوه رفتار مقامات ایرانی با این روزنامه نگار و سایر گزارشگران و روزنامه نگاران ایرانی از جمله احسان مازندرانی اعتراض و این اقدامات را محکوم کرده است.

علیرضا رجایی درسال ۲۰۱۱ به اتهام «اقدام بر ضد امنیت ملی» و «تبلیغات علیه نظام» به چهار سال حبس در زندان اوین محکوم شد. او پیش تر در سال ۲۰۰۱ از اتهامی مشابه تبرئه شده بود. اقای رجایی در سال ۲۰۱۵ از زندان ازاد گردید.

به نقل از لیلا لیاقت، همسر. اقای رجایی، سرطان وی در طول دوران حبس شکل و شدت گرفت زیرا مقامات امنیتی با انتقال وی به بیمارستان و مداوای ابتدایی موافقت ننمودند.
حسین رونقی ملکی، هم بند پیشین رجایی نیز به دایره دفاع از حقوق بشر ایران تایید کرده است که «رجایی به طور دائم از درد چشم راست و ارواره راست خود شکایت می کرد. پزشک زندان فقط برای او داروی مسکن تجویز می کرد و به او می گفت که هیچ بیماری عمده ای ندارد.»

بعد از مرخصی از زندان، به دنبال پرتو نگاری مغناطیسی (MRI) درد مزمن اقای رجایی ناشی از عدم تشخیص سرطان حفره های گونه و پیشانی (سینوس) شناسایی شد.
پس از تشخیص بیماری، شش دوره شیمی درمانی، چهار دوره لیزر درمانی بر روی ایشان انجام گرفت. بعد از پرتو نگاری مغناطیسی دیگری که در دسامبر ۲۰۱۶ صورت گرفت، پزشکان معالج دریافتند که سرطان به چشم راست، فک راست و سقف دهان او گسترده شده. علیرضا رجایی در سوم سپتامبر ۲۰۱۷ زیر یک عمل جراحی ۱۴ ساعته قرار گرفت و تمام لایه های سرطانی – از جمله چشم راست او – برداشته شدند.

انتونی بلانجر دبیر کل فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران ضمن بیانیه ای اعلام داشته است «ما از قوه قضاییه ایران که زندان های کشور را زیر اختیار و اداره دارد می خواهیم تا مسؤلیت انچه بر علیرضا رجایی رفته است را پذیرفته و متعهد شود که چنین وضعیتی برای دیگر روزنامه نگاران زندانی – از جمله همکار دیگر ما احسان مازندرانی- تکرار نشود. این میزان بی توجهی از سوی مقامات ایرانی و بین المللی غیر قابل قبول و نقض صریح وعلنی حقوق انسانی تلقی می شود.»

احسان مازندرانی مدیر پیشین روزنامه «فرهیختگان» مدت ۱۳ ماه است که در زندان به سر می برد. بر اساس گزارش هایی که به فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران رسیده، اقای مازندرانی به دلیل جراحات عمیقی که در اثر ضربه به وی وارد امده قادر به فرو دادن و هضم غذای جامد نیست و در طول دو هفته گذشته تنها از راه سرم تغذیه شده است.

مادر احسان مازندرانی گفته است که بر خلاف هشت بار انتقال فرزندش به بیمارستان طالقانی، هیچگونه درمانی در مورد وی اعمال نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اشتراک خبرنامه

اگر به خواندن همسایگان علاقه مندید خبرنامه همسایگان را مشترک شوید تا مقالات را به سرعت پس از انتشار دریافت کنید: